Safari dag 3

Vi börjar få rutin på tidiga morgnar. Idag var vi klara redan vid 05.15 för vår fjärde och sista safaritur. Eftersom vi även nu var ensamma i vår jeep så stack vi ut direkt.

FCB57C9A-5AEE-441A-BB38-CFCD10796073

Även denna morgon var ganska lugn till att börja med. Vi åkte bort till lejonen efter ett tag och de såg fortfarande mätta ut! Det är verkligen fascinerande att vi kan sitta 3 meter ifrån dem och de orkar knappt titta åt vårt håll!

D8B1B855-A453-419F-B303-BCFC26100AD7

Barnen tycker mest synd om giraffen och håller konstant för näsan även om vi andra tyckte det mesta av stanken var borta idag. Än finns det mat kvar och några hyenor har inte hittat sig fram. Gamarna väntar dock i träden intill. Däremot trodde Hamilton att det var fler lejon på väg. Han såg direkt att lejonen var uppmärksamma åt ett annat håll nu och trodde det lurade fler lejon åt det hållet.

58E37EDA-DEA9-4155-9801-A45CF3BA2724

Vi har ju sett 4 av ”The Big 5” redan, så vi gav oss iväg på ännu ett nytt håll för att ev få se buffel också. Men tyvärr ingen tur med det. Däremot fick vi se 3 vuxna och en liten zebra på nära håll. Såå söta! Barnen blev kära i zebraungen och jag tycker även de vuxna är fantastiskt vackra djur! Helt annorlunda i färgerna än de jag sett på tv och djurparker.

Vi såg massor av elefanter idag, även ett par ungar. De är så mäktiga där de glider fram med sina jättekliv! Det går inte att beskriva hur mycket vi fått uppleva de här dagarna. Helt fantastiskt! Här lever djuren fritt med väldigt få människor runt omkring men ändå förvaltar och bevarar de enorma naturreservaten.

4729515A-DA77-4FAA-AAAD-2BDC8F3A4541

Så med lite sorg lämnade vi vår fina bungalow och alla härliga människor som jobbar här.

2FC75AAF-CDCB-43DD-A93B-C63DF9C0C663

Direkt efter frukost hoppade vi in i bilen för nu hade vi en lång resa mot Jo’burg framför oss. Resan på 45 mil tog 6 timmar med stopp bara för ett par snabba kisspauser. Det är en upplevelse i sig att köra genom de små byarna med i vissa fall bara skjul till bostäder. Gatorna är enormt slitna och under ett par timmar var färden rena slalombanan för att undvika alla hål i asfalten, potholes. I vissa fall var de 1 meter i diameter och ett par decimeter djupa! Inte kul att köra ner i dem i 100 km/h!

5FA57885-6607-477D-8422-FC30EA9398B2

Längs vägarna står lokalbefolkningen med sina stånd och säljer framförallt mango, avokado och vattenmeloner. Även en hel del handarbeten och träfigurer. Körde igenom en jättemysig stad som hette Dullstroom, men vi vågade inte stanna med risk för att bli sena.

När vi stannade på en av de större mackarna fanns det en hel savann med djur och där gick det flera bufflar! Så nu har vi sett alla 5. Även om vi inte kom så nära denna gången…

Men tillslut var vi tillbaka på Johannesburgs flygplats, lämnade tillbaka hyrbilen och checkade in på Fly Safairs flight mot Kapstaden. Lite burgare och shakes på inrikesterminalen och sen var vi iväg.

D80E707F-3034-4210-84D5-F2FD4CA89371

2 timmar senare hämtade vi vårt bagage (alla väskor denna gången!) och hittade vår förbeställda taxi. Vi såg inte mycket av Kapstaden eftersom det var mörkt, men ser fram emot nya upplevelser imorgon!