Kåkstadstur

Morgonen började med att Thyra inte kände sig bra. Hon klagade över illamående och efter ett tag konstaterade vi att hon hade feber. Hon varken åt eller drack till frukosten, så vi bestämde oss för att hon inte borde åka iväg på dagens halvdagsutflykt. Vi hade bokat den hemifrån, så tyvärr hade vi ingen möjlighet att boka om den. Jimmy stannade med Thyra på hotellet medan jag och Elsa åkte iväg. Vi två och en amerikansk kille hade en egen guide som började med att köra oss till District Six och berätta om hur man under apartheidregimen rensade bort ett helt område med färgade människor. Vi besökte ett litet museum och såg en massa bilder på hur allt förändrats. Intressant men otäckt.

A1F6E420-0B3A-4810-B4E0-D8535B06F00C

Efter det körde vi ut till Kapstadens största kåkstad, Langa. Där bor det ca 74000 människor.

AE6AEFBD-39B9-4BBC-B8BD-3051A68BE883

Guiden bor själv där och han visade runt oss bland både lite större hus med egen trädgård och baracker i korrugerad plåt. På de finaste adresserna stod det Mercedes-bilar inhägnade på tomten, men på andra fanns det varken toalett eller rinnande vatten. Jag visste faktiskt inte att det fanns så stora skillnader inom kåkstäderna.

879C7B63-539F-4EB2-BE85-DE5664D26893

Vi såg så många glada människor och barn som vinkade vart vi än kom! Alla vinkade på Elsa, och denna lilla tjej kom och ville bli upplockad av henne.

E3467DC4-1510-475E-B4D2-8BC0F0365942

Vi fick se hur en familj på 5 personer bodde i ett rum på max 10 kvm. Den äldsta dottern var 12 år, precis som Elsa, och sedan hade hon två småsyskon.

C2AEEE46-F1CF-43A0-AA8C-120C11BAC843

På flera ställen var det begravning och vi mötte massor av människor som var väldigt uppklädda för att gå på dessa. Guiden berättade att är det dyrt för människorna här att leva, så är det ingenting mot vad det kostar att dö…

Vi såg otaliga baracker och containrar där det fanns diverse butiker, hårfrisörer etc uppställt. En hel gata var full av stånd där det grillades korv, kyckling, kött och fårhuvuden!

A9A69F36-42AC-45E2-A082-8DDBD71E6660

Allra sist besökte vi en äkta medicinman. Elsa vände nästan i dörren när vi möttes av diverse döda djurdelar som hovar, svansar, huvuden och tassar. Jag försökte förklara att det inte är så fint att hålla för näsan, men det var under protest hon släppte greppet… Vår guide berättade att medicinmannen tar emot folk med olika krämpor, sjukdomar, sovsvårigheter etc och ger dem olika blandningar för att de ska healas. Men vi kändes oss väldigt friska och behövde inte alls hans hjälp… 🙂

C4BB211E-8289-43A6-9E73-50D65B620D21

83249FB2-538F-4042-B84D-834E5B6D9529

På vägen hem körde vi igenom den andra stora kåkstaden Nyanga (som betyder måne, Langa betyder sol).

När den guidade turen började närma sig slutet ringde jag Jimmy och förstod att Thyra hade 40 graders feber. Han kände sig lite smårisig i magen, så jag och Elsa bestämde oss för att stanna borta från hotellet några timmar till! Vi hoppade av nere i Waterfront och käkade lunch och strosade lite där.

När vi kom tillbaka till hotellet var Thyra riktigt dålig trots både Alvedon och Ipren i kroppen. Jag ringde SOS Alarm via vårt försäkringsbolag och fick rådet att söka oss till ett sjukhus några kvarter bort. Så det gjorde vi. De undersökte henne noggrant och hon fick både dropp och febernedsättande intravenöst.

039444D5-193F-40D6-87FB-DA240CC9B5A8

På kvällen fick hon permission för att åka till hotellet och äta middag. Inte för att hon åt så mycket, men hon fick i sig några tuggor i alla fall. Efter middagen åkte vi tillbaka och fick svar på att hon med största sannolikhet inte har malaria iallafall. Hon blev utskriven, men imorgon ska vi ringa och få de andra provsvaren också.

Så, dagen blev inte riktigt som vi tänkt oss! Vi hoppas Thyra känner sig bättre imorgon så vi kan hämta ut vår förbokade hyrbil och åka ut på vår tur till Godahoppsudden. Annars får vi helt enkelt ändra våra planer.

En reaktion till “Kåkstadstur”

1. Men vilken otur för Thyra.. Hoppas på positiva/bra provsvar och snabb bättring för henne.
    Önskar er en fortsatt fantastisk resa!